IT  Studieområdet  Store skriftlige opgaver  Ordforklaringer 

Formaliakrav

Generelle formaliakrav

Du skal skrive studieretningsprojektet i rapportform, dvs. overholde generelle formaliakrav for rapporter. Læs mere i formaliakrav til rapporter på Handelsgymnasiet.

Det er vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i de formelle krav, da overholdelse af formalia indgår i bedømmelsen af alle skriftlige opgaver på hhx-uddannelsen.

Der kan desuden være specielle krav i forbindelse med din egen opgave, som du får oplyst af dine vejledere.

 

Generelle krav til layout

Ved udarbejdelsen af dit studieretningsprojekt skal du overholde de formalia, der fremgår nedenfor.

Omfang

 

 

 

Hvad tæller med?

Studieretningsprojektet har normalt et omfang på 15-20 normalsider svarende til 36.000-48.000 tegn (svarende til ca. 2400 anslag inkl. mellemrum pr. side) Brug Words ”Gennemse/Ordoptælling ...” til at tælle antal tegn. 

 

Husk: Forside, titelblad, indholdsfortegnelse, litteraturliste, illustrationer, kildeliste, fodnoter og bilag tæller ikke med i det samlede sideantal/antal tegn.

NB: Figurer du selv laver fra bunden må gerne tælle med.

Krav til omfang vil stå nævnt i din opgaveformulering.

Skifttype

Brug en letlæselig skrifttype. (fx Calibri, Times New Roman, Arial el. lign.)

Skriftstørrelse

12 punkt (overskrifter 14 punkt)

Margener

Venstre: 3,0 cm, højre: 2,5 cm, top og bund: 2,5 cm.

Linieafstand

1½ linieafstand

Sidenummerering

Alle sider – undtagen forside og indholdsfortegnelse - nummereres, og sidetal anføres i indholdsfortegnelsen. Sidetal angives i sidefoden.

Noter

Placeres nederst på de enkelte sider eller umiddelbart efter konklusionen. Noterne skal være fortløbende nummereret.

 NB: dine to fag og vejleder/e skal stå nævnt på din forside.

 

Sproglige krav

Opgavebesvarelsen skal udarbejdes på dansk. Ved opgaver hvor et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af de anvendte kilder være fremmedsprogede kilder.

Brug et sprog, der er præcist, neutralt, og ikke til at misforstå. Det betyder, at du fx ikke skal beskrive Adam Smith som en ’herre nice økonom’. Dette er selvfølgelig overdrevet, men vælg dit sprogbrug med omhu.

Det kan ikke siges tydeligt nok, at du SKAL bruge tid på at rette din opgave for stavefejl og grammatiske fejl. Få nogen til at læse korrektur for dig. Et svagt sprog vil trække din karakter ned, fordi noget af meningen går tabt. Hvis projektet er fyldt med fejl, stjæler de læserens opmærksomhed og fjerner fokus fra det gode indhold, du har arbejdet på.

Typiske fejl, som du skal være opmærksom på: hans/sin, kommatering, nogen/nogle, nutids-r,  apostrof – fx Freuds teorier og ikke Freud’s teorier.

 

Brug metasprog


Projekter som SRP skal benytte sig af metasprog, dvs. ’tekst om tekst’, fx:

’Som vist i det foregående afsnit’ ’Som diskuteret på side 12 under afsnit xx’
’I analysen vil jeg fokusere på…’ ’Undersøgelsen viser…’ ’Som det blev konkluderet i afsnit 1…

Metasprog hjælper læser med at se din røde tråd og fokus i opgaven. Du skal dog ikke bruge metasprog som fyld, men kun til at give læser overblik over, hvor han/hun er i din opgave.

 

Indledningen

 

1. Introducér emnet --> 2. Præsentér mål med opgaven --> 3. Skab overblik

Indledningen er værd at bruge tid og energi på, idet det er her, du skaber læserens forventninger til projektet. Det overordnede mål med indledningen er, at læseren får en klar fornemmelse for, hvorfor du skriver projektet, hvad du vil gøre og hvordan.

Nu er det jo delvist dine vejledere, der bestemmer dine problemstillinger, så det er din opgave at lave en introduktion, der passer til netop dine problemstillinger.

I din indledning kan du bl.a. redegøre for, hvordan du forstår opgaveformuleringen, hvordan opgaven vil blive grebet an, herunder evt. definerer centrale begreber og foretager eventuelle afgrænsninger. Du kan fx inddrage følgende elementer i indledningen:

Indledningen kan indeholde forskellige elementer afhængig af opgaveformuleringen og de fag, der indgår. Omfanget af indledningen vil typisk være 1 side (ca. 2.400 tegn).

Det er ikke acceptabelt, hvis du i indledningen skriver, at du har valgt at forstå opgaven på en måde, som ikke er dækkende i forhold til vejledernes opgaveformulering, eller som åbenlyst drejer opgaven væk fra det, som du bliver bedt om.

Tips! Du kan fx starte din indledning ved at bruge en tragtindledning, der går fra noget generelt til noget konkret. Det generelle kan være emnet, du arbejder med set i et større perspektiv, en opridsning af relevante begivenheder i fortiden, der knytter sig til dit emne eller områder i nutiden, hvor dit emne spiller en rolle. Herefter nærmer du dig langsomt dit fokus og dine problemstillinger, og hvordan de knytter sig til det generelle. Du skal have formidlet, hvorfor netop dit projekt er så vigtigt og nødvendigt, at læser skal afsætte tid til det.

Når du har konkretiseret dit projekt, giver du læser overblik over opgaven. Her benytter du kodeordene (redegør, analysér, vurdér osv), som du har fundet frem til i din analyse af din opgaveformulering til at være det, der styrer opgaven.

 

Eksempel: ”I det følgende vil […] blive undersøgt ved hjælp af en redegørelse for […]. Herefter vil opgaven fokusere på […] og give en grundig indføring i hvorfor […].

Derudover vil opgaven analysere omstændighederne omkring […], og slutteligt vil der blive konkluderet på […], med en vurdering om […]”

 

NB: Ret indledningen til som det sidste, når opgaven er færdigskrevet og kontrollér, om du besvarer alt det i din opgave, som du har lagt op til i din indledning jf. opgaveformuleringen.