IT  Studieområdet  Store skriftlige opgaver  Ordforklaringer 

Globus 

Klasse

Land

1a

USA

1b

Tyskland

1c

Tyskland

1d

Sverige

1e

Norge

1f

GB

1gs

Kina

1i

USA

1x

Norge

1y

Sverige

1z

GB

Opgaveformulering

2 Paerer

At skrive en opgaveformulering kan være en krævende proces, men denne gang er opgaveformuleringen udarbejdet på forhånd. I skal derfor blot kopiere nedenstående opgaveformulering ind i synopsen. 

Redegør for begrebet konkurrenceevne og giv en kort landekarakteristik af x-land.

Analyser udviklingen af Danmarks samhandel med x-land fra 2010 frem til nu. Kom her også ind på, hvilken samfundsøkonomisk betydning samhandlen har. I analysen skal relevant talmateriale inddrages og bearbejdes ved hjælp af regressioner.

Vurder de fremtidige muligheder for øget eksport til x-land herunder specifikt eksport af grønne energiteknologiske produkter/ydelser. Inddrag en matematisk prognose i vurderingen.

Hvor der står x-land, skriver I blot det land, som klassen har fået tildelt - se spalten til højre.

Det er op til gruppen selv at afgøre, hvilke fagbegreber og modeller, der er relevante at gøre brug af, men I SKAL demonstrere, at I kan anvende jeres faglige viden fra samfundsfag, international økonomi og matematik. Gruppen skal også selv finde relevante kilder, men opfordres også til at gøre brug af de kilder, som findes i materialesamlingen. 

Det forventes ligeledes, at I enten i synopsen eller i mundtlige præsentation anvender viden, som I har tilegnet jer via oplæggene mandag d. 12/12 eller via oplæg (på skolen eller på virksomhedsbesøg) tirsdag d. 13/12.