IT  Studieområdet  Store skriftlige opgaver  Ordforklaringer 

Tommeltot

Evaluering og præsentation

Den mundtlige evaluering

Evalueringen foretages af 2 undervisere fra skolen. Der er afsat 30 min. til 3-mandsgrupper og 40 minutter til 4-mandsgrupper til evalueringen inkl. votering.

Ved den mundtlige evaluering er det et krav, at I anvender et præsentationsprogram fx PowerPoint.

Det er en god ide, at I gemmer nogle af de mere selvstændige dele af arbejdet med jeres problemstilling til den mundtlige fremstilling, da det er her bedømmelsen sker. Til den mundtlige evaluering kan I fx også medtage delemner, som I ikke havde plads til i synopsen. Synopsen danner udgangspunkt for jeres mundtlige præsentation og efterfølgende dialog.

 

Bedømmelseskriterierne

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad I er i stand til at:

  • fremlægge og diskutere arbejdet med en faglig problemstilling           
  • redegøre for metodeanvendelse på et elementært niveau
  • formidle og strukturere jeres arbejde

Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering. I bedømmes alene ud fra den mundtlige præstation. 

Differentierede karakterer kan forekomme. 

 

Præsentation

Den mundtlige præsentation danner optakt til dialogen med de 2 undervisere. I skal fremlægge og uddybe centrale resultater, konklusioner og perspektiver af jeres arbejde.   

 

 Der skal være følgende indhold i præsentationen:

1. I fremlægger og diskuterer arbejdet med den faglige problemstilling

  • Kort indledning, med disposition for den mundtlige fremstilling
  • Kort præsentation af opgaveformuleringen
  • Fremlæggelse og uddybning af det faglige arbejde
  • Kort præsentation af de vigtigste konklusioner
  • Oplæg til diskussion af problemstillinger, det kunne være interessant at arbejde videre med

2. I redegør for metodeanvendelse i opgaven

  • Metodiske overvejelser. Hvilken faglig viden, teori, modeller og begreber har I brugt fra hvilke fag og hvorfor?
  • Hvordan passede evt. anvendte begreber og modeller til at løse den valgte problemstilling? Hvilke styrker og begrænsninger har de i forhold til opgaven – kunne I eventuelt have anvendt andre?
  • Forklar, hvordan de 3 fag har bidraget til at besvare opgaveformuleringen. (Hvor er det fagene har været på arbejde?)

3. I skal reflektere over, hvordan det har været at udarbejde en synopsis.

 

Efterfølgende dialog

Efter jeres oplæg skal I være klar på at besvare spørgsmål og indgå i en dialog. Spørgsmål kan være:

Dialogen giver lærerne mulighed for at stille spørgsmål til udvalgte emner eller temaer, men I må også meget gerne selv pege på, hvad der efter jeres mening er vigtigst at diskutere i forlængelse af jeres synopsis og mundtlige præsentation.

Hvornår skal I være der, og hvad skal medbringes

I vil få oplyst et tidspunkt for jeres fremlæggelse, og I møder senest et kvarter før det afsatte tidspunkt. Alle grupper medbringer også deres synopsis i papirform og evt. materialer i tilknytning til præsentationen.

Senest dagen før fremlæggelsen sender I via besked funktionen i Lectio jeres præsentation til de to underviserne, som deltager i fremlæggelsen. I skal også medbringe præsentationen på en USB-pen. Så sparer vi tid og minimerer tekniske problemer.

Usb