IT  Studieområdet  Store skriftlige opgaver  Ordforklaringer 

Introduktion

I temaugen arbejder klassen i grupper med 4-5 elever med udvikling af ideer til egne virksomheder samt udarbejdelse af en forretningsplan for virksomheden. Der etableres 6-7 grupper/virksomheder i klassen. I forløbet skal gruppen arbejde med en fiktiv virksomhed, men processen, som du kommer igennem, vil være tæt på virkeligheden.

Der er næsten ingen begrænsninger for hvilken virksomhed, som grupperne kan etablere, det vigtigste er, at den bygger på en rigtig god idé og adskiller sig fra andre virksomheder, samt at det er økonomisk (nogenlunde) realistisk at etablere virksomheden. Det kan f.eks. være en e-handelsvirksomhed, idet en sådan kan startes uden store etableringsomkostninger. Dine lærere skal naturligvis sige god for idéen, inden I går i gang med forretningsplanen.

Måske har du allerede en idé om, hvad du godt kan tænke dig at udvikle og sælge, såfremt du skulle starte din egen virksomhed. Det kan også tænkes, at du har oplevet et problem, som du kan ”opfinde” en løsning på. Det kan også være, at du i øjeblikket er helt blank, hvad angår ideer.

For at få succes vil det næsten altid kræve en videreudvikling og finpudsning af ideen/opfindelsen. Samtidig skal du have kendskab til det marked, som du skal ind på, uanset hvilken indgangsvinkel du har.

Under arbejdet med synopsis/forretningsplanen skal du igennem en række faser, som en iværksætter ofte vil opleve. Nogle faser er lettere at komme igennem end andre. Det vigtigste er, at du tænker over tingene og forsøger at besvare de spørgsmål, der stilles undervejs. Hvor meget du får ud af forløbet, afhænger af det produkt gruppen vælger, af dig selv og af gruppen/virksomheden.

Temaforløbet

I tiden op til temaugen vil klassen blive inddelt i grupper således, at der er 6-7 grupper i klassen. Du kan allerede nu begynde at overveje og diskutere mulige ideer til virksomheder.