Erhvervsøkonomisk synopsis
Gruppen skal udarbejde en synopsis med tilhørende bilag, hvori forretningsidéen præsenteres.
Formelle krav til synopsens indhold
Det er vigtigt, at I overholder de formelle krav, da overholdelse af formalia indgår i bedømmelsen af alle skriftlige opgaver på hhx-uddannelsen.
Synopsen skal indeholde nedenstående punkter:
Synopsen skal være på 2-4 normalsider (svarende til 6.900 tegn) eksklusiv forside, titelblad, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag.
I synopsen forventes det, at gruppen kommer ind på følgende forhold vedr. den virksomhed, som gruppen ønsker at etablere:
- Virksomhedens idé/eksistensberettigelse
- Hvad er det, virksomheden skal sælge?
- Hvem har virksomheden som kunder?
- Hvilken virksomhedstype er der tale om?
- Virksomhedens produkter/ydelser
- Hvorfor skal kunden købe produkterne/ydelserne?
- Hvori består fordelene for kunden – hvilket problem løser produktet/ydelsen?
- Hvad kan virksomheden, som konkurrenterne ikke kan?
- Markedsbeskrivelse (kunder, konkurrenter)
- Hvem er målgruppen?
- Hvordan er målgruppens købsadfærd?
- Hvordan ser markedet ud? Hvem kan tjene penge på ideen?
- Hvem er konkurrenterne?
- Hvordan er konkurrencesituationen?
- Salg og markedsføring
- Hvordan skal produktet/ydelsen sælges?
- Hvor mange penge skal der bruges til markedsføring?
- Hvilken form for promotionmateriale skal der udarbejdes?
- Organisering af virksomheden
- Hvad skal virksomheden hedde?
- Skal produktet/ydelsen have et navn?
- Hvor mange medarbejdere er der brug for?
- Hvilke funktioner skal der være i virksomheden, og hvem skal udføre dem?
- Hvad er virksomhedstypen og ejerformen?
- Økonomi (etablerings- og resultatbudget)
- Etableringsbudget. Der skal laves en kolonne med de enkelte posters andel af kapitalbehovet.
- Drifts-/resultatbudget for de første 2 år
- Forventet omsætning for de første 5 år. Der skal for den forventede omsætning de første 5 år beregnes indekstal og herover laves en graf, der viser udviklingen.
- Beregn bruttofortjenestens og overskuddets andel af omsætning i procent for de to resultatbudgetter.
- Finansiering
- Hvordan skaffes der penge til opstarten?
- Personlige ressourcer
- Hvilke stærke og svage sider har gruppens medlemmer personligt i forhold til virksomheden?