Tidsplan
Onsdag 22.2. |
Kulturteori |
Lektier |
1.-4. lektion
5.-6. lektion |
Kort læreroplæg om Hofstedes kulturteori
Gruppearbejde: I skal på baggrund af Hofstedes teori (http://geert-hofstede.com/countries.html) udarbejde en kulturbeskrivelse af et af følgende lande og sammenligne med Danmark:
Fremlæggelser: I skal fremlægge kulturbekrivelsen af jeres land for klassen. Formålet er, at I skal træne anvendelsen af Hofstedes teori på et konkret land, inden foredraget med jobkonsulent Kathrine Frost Eriksen.
Gruppearbejde: lav en visuel forklaring af begreberne:
Opgaven laves på pc eller papir. I kan tegne, lave collager…
Mens I arbejder med at lave den visuelle forklaring, diskuteres følgende punkter i gruppen:
Opsamling på klassen
Foredrag med jobkonsulent i Randers Kommune Kathrine Frost Eriksen om kulturelle udfordringer, når kulturer mødes. PP fra jobkonsulenten om kulturmøder Det store auditorium:
De klasser, der ikke er til foredrag, laver følgende individuelle opgave:
Formuler, hvordan du opfatter dansk kultur på baggrund af besøget på Randers Kunstmuseum og de kulturteorier, du har arbejdet med i dag. Individuel opgave: Opgaven afleveres på Lectio (lærer opretter opgave i deres eget fag). |
Husk at medbringe blyant, farver og andre skriveredskaber og evt. en saks |
Torsdag 23.2.
|
Kulturmøder i praksis |
|
2.-5. lektion
6.-7. lektion |
Besøg af udenlandske studerende fra Aarhus Universitet, som holder foredrag om kultur og kommunikation i forskellige sprogområder og deres erfaringer med mødet med Danmark.
8.45-12.35 1A + 1F: Restauranten (glasburet) ved kantinen på VA - klasserne mødes i deres stamlokale, hvorfra deres lærer vil ledsage dem til foredragslokalet 1E + 1D: lokale 169 på VA - klasserne mødes i deres stamlokale, hvorfra deres lærer vil ledsage dem til foredragslokalet 1GS + 1I: lokale 108: klasserne mødes i 108 1B + 1C + 1X + 1Y + 1Z: det store auditorium: klasserne mødes i auditoriet
PAUSE
12.45-13.15: Gruppeopgave i synopsisgrupper: Opgaven afleveres på Lectio (lærer opretter opgaven som gruppeaflevering i deres eget fag). Refleksionsskrivning på baggrund af foredraget af jobkonsulenten i integration, Kathrine Frost Eriksen (PP fra foredrag) samt foredragene af de udenlandske studerende: overvej, hvilke udfordringer der er forbundet med mødet mellem forskellige kulturer, fx sprog, religion, uddannelse, kønsroller, mad…
13.15-13.25: PAUSE
13.25-14.15: Synopsisgrupper vælger opgaveformulering og starter på synopsis På portalen er der opgaveformuleringer, som I skal vælge mellem.
|
Lektie: læs opgaveformuleringerne i elevmaterialet på portalen og overvej, hvilken opgave du har lyst til at lave |
Fredag 24.2. |
Synopsis |
|
1.-6. lektion |
1. lektion: I møder i jeres stamlokale, hvor der føres protokol. Der er mødepligt hele dagen.
Vejledning hos vejlederpanel i lokale 113
Udarbejdelse af synopsis i grupper
Materialer fra onsdag og torsdag: http://geert-hofstede.com/countries.html Afsnit 2.7 i Analyse af kultur og sprog, Systime (https://so1.systime.dk/?id=p135) Foredraget af jobkonsulenten i integration, Kathrine Frost Eriksen
13.20: Synopsis afleveres på Lectio til de lærere, der skal være til stede på fremlæggelsesdagen uge 9 eller 10 |
|
Uge 9/10 |
Fremlæggelsesdag – forskellig fra klasse til klasse |
|
Se på jeres skema på Lectio |
Der er ca. 25 min. til rådighed pr. gruppe inklusiv evaluering fra opponentgruppe og lærere Fremlæggelse og evaluering ved to temalærere Der udpeges opponentgrupper, og grupperne får en tilbagemelding samt en samlet karakter (mundtlig fremlæggelse og synopsis)
|
|