IT  Studieområdet  Store skriftlige opgaver  Ordforklaringer 

Tidsplan

 

 

Onsdag 22.2.

Kulturteori

Lektier

1.-4. lektion

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.-6. lektion

Kort læreroplæg om Hofstedes kulturteori  

 

Gruppearbejde: I skal på baggrund af Hofstedes teori (http://geert-hofstede.com/countries.html) udarbejde en kulturbeskrivelse af et af følgende lande og sammenligne med Danmark:

  • Syrien
  • Serbien
  • Slovenien
  • Sri Lanka
  • Kroatien
  • Tyrkiet
  • Iran
  • Columbia

 

Fremlæggelser: I skal fremlægge kulturbekrivelsen af jeres land for klassen.

Formålet er, at I skal træne anvendelsen af Hofstedes teori på et konkret land, inden foredraget med jobkonsulent Kathrine Frost Eriksen.

 

 

Gruppearbejde: lav en visuel forklaring af begreberne:

  • Minoritet/majoritet
  • Integration/assimilation
  • Segregation
  • Etnicitet
  • Multikulturelle samfund /flerkulturelle samfund

Opgaven laves på pc eller papir. I kan tegne, lave collager…

 

Mens I arbejder med at lave den visuelle forklaring, diskuteres følgende punkter i gruppen:

 

  1. Diskuter, hvad der skal til, for at en gruppe mennesker opfattes som en etnisk minoritet i Danmark (fx religion, national oprindelse, hudfarve, påklædning).
  2. Diskuter, hvad der skal til, for at man kan kaldes en ”rigtig” dansker.

 

Opsamling på klassen

 

 

Foredrag med jobkonsulent i Randers Kommune Kathrine Frost Eriksen om kulturelle udfordringer, når kulturer mødes. 

PP fra jobkonsulenten om kulturmøder

Det store auditorium:

  • 11.50-12.35: a, b, c, d, f, z
  • 12.35-13.20: e, gs, i, x, y

 

De klasser, der ikke er til foredrag, laver følgende individuelle opgave:

 

Formuler, hvordan du opfatter dansk kultur på baggrund af besøget på Randers Kunstmuseum og de kulturteorier, du har arbejdet med i dag.

Individuel opgave: Opgaven afleveres på Lectio (lærer opretter opgave i deres eget fag).

Husk at medbringe blyant, farver og andre skriveredskaber og evt. en saks

Torsdag

23.2.

 

Kulturmøder i praksis

 

2.-5. lektion

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.-7. lektion

Besøg af udenlandske studerende fra Aarhus Universitet, som holder foredrag om kultur og kommunikation i forskellige sprogområder og deres erfaringer med mødet med Danmark. 

  • Tidsplan
    • 8.45-9.30:   Første oplæg
    • 9.30-9.50:   Kaffepause
    • 9.50-10.35: Andet oplæg
    • 10.35-11.20: Tredje oplæg
    • 11.20-11.50: Frokost
    • 11.50-12.35: Fjerde oplæg

 

8.45-12.35

1A + 1F:     Restauranten (glasburet) ved kantinen på VA  - klasserne mødes i deres stamlokale, hvorfra deres lærer vil ledsage dem til foredragslokalet

1E + 1D:   lokale 169 på VA -  klasserne mødes i deres stamlokale, hvorfra deres lærer vil ledsage dem til foredragslokalet

1GS + 1I: lokale 108: klasserne mødes i 108

1B + 1C + 1X + 1Y + 1Z: det store auditorium: klasserne mødes i auditoriet

 

PAUSE

 

 

12.45-13.15:

Gruppeopgave i synopsisgrupper: Opgaven afleveres på Lectio (lærer opretter opgaven som gruppeaflevering i deres eget fag).

Refleksionsskrivning på baggrund af foredraget af jobkonsulenten i integration, Kathrine Frost Eriksen (PP fra foredrag) samt foredragene af de udenlandske studerende: overvej, hvilke udfordringer der er forbundet med mødet mellem forskellige kulturer, fx sprog, religion, uddannelse, kønsroller, mad…

 

13.15-13.25: PAUSE

 

13.25-14.15: Synopsisgrupper vælger opgaveformulering og starter på synopsis

På portalen er der opgaveformuleringer, som I skal vælge mellem.

 

Lektie: læs opgaveformuleringerne i elevmaterialet på portalen og overvej, hvilken opgave du har lyst til at lave

Fredag 24.2.

Synopsis

 

1.-6. lektion

1. lektion: I møder i jeres stamlokale, hvor der føres protokol.

Der er mødepligt hele dagen.

 

Vejledning hos vejlederpanel i lokale 113

 

Udarbejdelse af synopsis i grupper

 

Materialer fra onsdag og torsdag:

PP om Hofstede

http://geert-hofstede.com/countries.html

Afsnit 2.7 i Analyse af kultur og sprog, Systime (https://so1.systime.dk/?id=p135)

Foredraget af jobkonsulenten i integration, Kathrine Frost Eriksen

 

13.20: Synopsis afleveres på Lectio til de lærere, der skal være til stede på fremlæggelsesdagen uge 9 eller 10

 

Uge 9/10

Fremlæggelsesdag – forskellig fra klasse til klasse

 

Se på jeres skema på Lectio

Der er ca. 25 min. til rådighed pr. gruppe inklusiv evaluering fra opponentgruppe og lærere

Fremlæggelse og evaluering ved to temalærere

Der udpeges opponentgrupper, og grupperne får en tilbagemelding samt en samlet karakter (mundtlig fremlæggelse og synopsis)