Synopsis
Casearbejdet i gruppen sammenfattes i en synopsis. En synopsis betyder en sammenfattende oversigt over et område, som belyses fra flere vinkler. Synopsen kan opfattes som en ”udvidet disposition” og kan i andre sammenhænge danne udgangspunkt for en senere skriftlig rapport.
Det er vigtigt at understrege, at strukturen i synopsen ikke er det samme som den måde, man skal gribe arbejdsprocessen an. Arbejdsprocessen vil være kendetegnet ved, at man springer frem og tilbage i faserne. F.eks har man en problemstilling, der kræver at man får et nærmere kendskab til virksomheden, man er derfor nødt til at gå tilbage til forståelsesfasen, for derefter at springe frem til handlingsforslagenes konsekvenser.
Krav til synopsis
En synopsis i erhvervscase skal være på 3 - 5 normalsider eksklusiv bilag.
Forside
Forsiden tæller ikke med i de 3-5 sider, som selve synopsen skal fylde. Forsiden skal som minimum indeholde: eksamensperiode, skole- og klassebetegnelse og gruppedeltagernes navne.
Indhold
Indholdet af synopsen kan struktureres med udgangspunkt i gruppens arbejde. Afhængig af gruppens størrelse vil synopsen indeholde 3-4 centrale udfordringer/problemstillinger med tilhørende løsningsforslag.
Det er naturligvis vigtigt, at der er tale om erhvervsøkonomiske udfordringer/problemstillinger, og at du inddrager teorier og metoder fra fagene (primært afsætning og virksomhedsøkonomi) i handlingsforslagene.
Synopsen vil typisk være struktureret på følgende måde:
- Indholdsfortegnelse
- En kort karakteristik af case virksomheden (maks. ½ side)
- Virksomhedens kritiske succesfaktorer (for yderligere forklaring se bilag 5.3)
- Resultater fra analysefasen
- Virksomhedens udfordringer/problemstillinger
- Handlingsforslag samt konsekvenser
- Overvejelser omkring implementeringen af løsningerne (prioritering, tid og ansvarlig)
- Metodeovervejelser der forklarer, hvordan fagene bidrager til arbejdet med casevirksomheden, samt en kritisk refleksion over anvendelsen af teori og metode
- Kildeoversigt, hvori jeres informationsindsamling dokumenteres.
Bilag
Bilagsmaterialet dokumenterer nogle af de facts, man lægger til grund. Der bør ikke være udskrifter fra casen. Der bør i stedet henvises til casematerialet, hvor det er relevant.
Som bilag medtages oversigter og analyser, som er væsentlige for at forstå gruppens argumenter og refleksion. Der bør anvendes regneark til alle beregninger (kalkuler og behandling af statistisk materiale).