IT  Studieområdet  Store skriftlige opgaver  Ordforklaringer 

Evaluering og eksamen

Erhvervscase afsluttes efter 2.g. Der gives en standpunktskarakter for erhvervscase. Studieområdets del 2 fortsætter på 3.g med det internationale område. Der er en mundtlig eksamen som afslutning på studieområdet del 2, enten i erhvervscase efter andet år eller i det internationale område på tredje år eller begge dele.

I foråret vil du i uge 10/11 og uge 16/17 arbejde med erhvervscase i 2 x 3 temadage, hvor du prøver, hvordan det er at gå til mundtlig eksamen i erhvervscase.

Løbende evaluering i forløbet

I uge 10, hvor den første temadag er placeret, vil du i grupper skulle arbejde med en eksamenslignende case. I arbejder i grupperne selvstændigt med caselæsning, -analyse samt udarbejdelse af en synopsis dækkende de valgte udfordringer/problemstillinger med tilhørende løsningsforslag. Der vil der være mulighed for at få vejledning fra lærerne.

I afleverer synopserne og vil senere modtage en tilbagemelding på jeres synopsis.

Temadage i uge 10

I uge 10 og 11, hvor tre temadage er placeret, vil du i grupper skulle arbejde med en eksamenslignende case. I de to første temadage arbejder grupperne selvstændigt med caselæsning, -analyse samt udarbejdelse af en synopsis dækkende de valgte udfordringer/problemstillinger med tilhørende løsningsforslag. Der vil der være mulighed for at få vejledning fra lærerne.

Når synopserne er afleveret på dag to, starter gruppens forberedelse til evalueringen, som finder sted i uge 11. Gruppen udarbejder en præsentation af udvalgte udfordringer/problemstillinger fra casearbejdet samt forslag til løsninger.

I uge 11 er gennemføres eksamen i synopsisgrupperne. Gruppen skal først fremlægge sin præsentation i ca. 10 minutter, hvorefter lærerne vil stille spørgsmål til præsentationen, synopsen og casematerialet generelt.

Temadage i uge 16 og 17

I uge 16 kommer de tre temadage til at forløbe under eksamenslignende forhold. Her udarbejder grupperne synopser i de to første temadage uden vejledning. Synopserne afleveres på casedag 2. På den tredje temadag i uge 17 vil alle elever skulle til en individuel prøveeksamen, hvor de først skal præsentere casearbejdet ved hjælp af en powerpoint-præsentation, og herefter vil lærerne stille spørgsmål til eleven.

Efter temadagene skal du skrive en individuel refleksionsopgave. Denne indgår også i din DIO-eksamen på 3. år.

Hvordan foregår eksamen?

Eksamensarbejdet er delt op i tre faser. Første fase er selve casearbejdet, hvor du sammen med din gruppe arbejder med den udleverede case, og hvor I i løbet af to dage skal udarbejde en synopsis på basis af jeres observationer og analyser af casevirksomheden. Når synopsen er afleveret, starter fase 2, hvor du individuelt skal forberede dig til den mundtlige prøve. Og endelig fase 3, som er selve den mundtlige eksamen, hvor du individuelt skal præsentere casearbejdet for din lærer og en censor.

Arbejdet med synopsen (fase 1)

Der gives mindst 48 timer til arbejdet med synopsen. Synopsen skrives i grupper på op til 4 elever. Casen udarbejdes centralt og udsendes på forhånd til skolen fra Undervisningsministeriet.

Erhvervscase-eksamen vil foregå ultimo maj/primo juni.

Perioden fra synopsen er afleveret frem til den mundtlige prøve (fase 2)

Der vil være mindst 3 punkter, som du skal arbejde med i perioden fra selve casearbejdet og frem til den egentlige mundtlige prøve.


Udvælgelse af udfordringer/problemstillinger

Du skal selv foretage en prioritering mellem casearbejdets udfordringer/problemstillinger og løsningsforslag. Herefter skal du udvælge de punkter, som du finder har en væsentlig betydning for det fremtidige arbejde i casevirksomheden. Punkterne udvælges under hensyn til den tid, du har til rådighed i den indledende del af eksamen.

Præsentation

Hvis du ønsker at gøre brug af slides eller et præsentationsværktøj (f.eks. PowerPoint), må du naturligvis have udarbejdet disse på forhånd. Hvis der gøres brug at informationsteknologi til præsentationen, må du have mindst en backup af præsentationen. Dette vil sikre dig mod nervøsitet på grund af edb-fejl. Det vil være en god ide at printe din præsentation ud og medbringe den i papirudgave til prøven. Giv evt. en kopi heraf til læreren og censor.


Selve præsentationsmaterialet bør i væsentligt omfang indeholde figurer, tabeller o.l. frem for konkret tekst, idet din præsentation i modsat fald ofte blive reduceret til "højtlæsning" at nogle slides. Figurer o.l. giver dig i højere grad mulighed for at fortolke og formulere udlægning med "egne ord". I den forbindelse kan det anbefales, at du anvender clue-cards, således at der er genereret ét clue-card pr. slide med en størrelse som et spillekort, idet A4-ark ofte kommer til at indeholde væsentlig mere end "clues".

Generalprøve

Når du/I har valgt udfordringer/problemstillinger og udarbejdet præsentationsmateriale, bør du/I foretage et antal "generalprøver" på eksamen. Det er vigtigt, at du/I ikke overskrider den tildelte tid (5-7 minutter) under eksaminationen. Netop derfor bør der gennemføres et antal "generalprøver", idet du/I herved får en klar tidsfornemmelse og via denne får gennemført en klar prioritering af de emner, der gennemgås under selve eksaminationen.

 

Den mundtlige prøve (fase 3)

Den mundtlige prøve, der varer 24 minutter pr. elev inkl. evaluering. Eksamen kan enten foregå som en gruppeeksamen eller en individuel eksamen.

Eksamen er delt op i to dele:

Under den første del af eksamen, der har en varighed på ca. 5-7 minutter, fremlægger du efter eget valg emner fra casearbejdet. Det er derfor vigtigt, at du på forhånd har gjort dig klart, hvad du ønsker at præsentere under denne seance. Endvidere er det vigtigt, at du også gør et bevidst valg vedrørende præsentationsmediet og -formen.

Du kan vælge at fokusere på enkelte punkter i casen. Du kan således gennemgå alle arbejdsfaserne, der har ledt frem til konklusionerne vedrørende enkelte problemer. Alternativt kan du vælge at fokusere på en enkelt fase i arbejdet, og herunder redegøre for analysearbejdet samt eventuelle foreslåede løsninger.

Du bliver herefter eksamineret i emner fra casen, hvor man forsøger at eksaminere ud fra din fremlæggelse, således at der dannes en naturlig, glidende overgang til andre emner, idet det er formålet med eksamen, at der eksamineres bredt i emner fra synopsis og case-oplægget. Du trækker således ikke spørgsmål til eksaminationen.